طرح درس هدیه های آسمان:صبح روز بعد به روش طرز تلقی برخورد(پایه پنجم)

- فواید زمستان را بداند

3- از یک روز برفی تصویری نقاشی کند

4- ضرورت آگاهی داشتن هرکاری به وقت خودش

فضا و مدل کلاس: به صورت کنفرانسی گروه های 5 تا 6 نفره دونفرذخیره

وسایل آموزشی: تخته- گچ- فرم های (1) و (2).

ارزشیابی ورودی: بعد از سلام و احوال پرسی از دانش آموزان و حضور و غیاب آنها. معلم از دانش آموزان در مورد بیماری سرماخوردگی و علت های آن و راههای پیشگیری آن را می پرسد.

ایجاد انگیزه: در این مرحله معلم می تواند یکی از روزهای سرد زمستان که در حال بارش برف است را برای دانش آموزان مثال زده و کارهایی که در این روز می توان انجام داد، اعم از کارهایی که موجب لذت بردن و تفریح و شادی و کمک کردن و غذا دادن به حیوانات و پرندگان.

ارائه درس: معلم فرم شماره (1) با سوالات زیر که از قبل آماده کرده را در بین دانش آموزان توزیع می کند تا به صورت فردی پاسخ گو باشند.

1- در روز برفی چه کارهایی می توان انجام داد؟

2- فصل زمستان را چگونه می بینید؟

3- در یک روز برفی هنگامی که به منزل می رسید چه گونه کارهایتان را نظم می دهید؟

در مرحله دوم: معلم فرم شماره 2 را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا به صورت فردی گزینه های هر پرسش رادسته بندی کنند. ضمناً نقطه چین درنظر گرفته شده در پایان هر سوال برای ارائه نظر اجمالی دانش آموزان است که باید به آنها یادآوری شود.

فرم شماره(2)

1- در روز برفی چه کارهایی می توان انجام داد؟

الف) می توان برف بازی کرد

ب) می توان آدم برفی درست کرد

ج) در جای گرم و کنار بخاری استراحت کرد.

د)..............................

2- فصل زمستان را چگونه می بینید؟

الف) ایام سرد و سخت

ب) ایام سفید و زیبا

ج) فصلی دیگر ازفصلهای خوب خدا

د) .........................

3- در یک روز برفی هنگامی که به منزل می رسید چه گونه کارهایتان را نظم می دهید؟

الف) با یک برنامه ریزی درست و صحیح

ب) اول سراغ تلویزیون رفته

ج) ابتدا سراغ بازی رفته تا خستگی آن روز خارج شود

د) ........................

درمرحله سوم: در این هنگام گروههای 4 تا 5 نفره را تشکیل داده و هر گروه مناسب ترین گزینه را در هر سوال طبق نظر گروه انتخاب و روی تابلو داخل جدول می نویسد.

در مرحله چهارم: اختلاف نظر گروهها روی گزینه های انتخاب شده با رهبری معلم بحث
می شود و هر گروه از نظرات خود دفاع می کند.

در مرحله پنجم: در این مرحله فراگیر سوالات فرم شماره(2) را با توجه به نقد گروهی رتبه بندی می کند.

ارزشیابی پایانی: معلم تعدادی سوال در مورد فصل زمستان و ارزشهای این فصل و همچنین نکات مهمی که باید از نظر بهداشتی و سلامتی رعایت کرد از فراگیران می پرسد و در نهایت مطالب را جمع بندی می کند.

تکلیف منزل:

1- معلم از دانش آموزان می خواهد که برای جلسه بعد متن درس را کامل خوانده و دو قسمت «پاسخ بده» و «تکمیل کن» را پاسخ دهند.

2- و همچنین از دانش آموزان می خواهد که برای جلسه بعد اگر خاطرۀ خوب یا بدی ازفصل زمستان دارند را یادداشت کرده و برای دیگر دوستان قرائت کنند.

/ 0 نظر / 28 بازدید